דור המילניום

הם משכילים ומדלגים בין עבודות. הם אוהבים לקנות בגדים אופנתיים ולהצטייד באייפון המעודכן ביותר, באוזניות מגניבות ובמצלמת גו־פרו. הסמארטפון מרותך להם ליד. הם מצלמים כל דבר, בעיקר את עצמם כמובן. הם אוהבים לאכול בחוץ ולנסוע לחו"ל לפחות פעם בשנה, ודואגים שכל העולם יידע, דרך הרשתות החברתיות, איפה הם נמצאים ומבלים, ועם מי.
נא להכיר, זהו דור המילניום - הדור הראשון שנכנס לשנות הבגרות בתחילת האלף השלישי. לעתים הם מכונים גם דור ה-Y - ילידי שנות ה-80 וה-90. דפוסי ההתנהגות שלהם, הצריכה, החיסכון וההשקעות שלהם שונים מאלה של הדורות שקדמו להם. הם אלה שיקבעו איך תראה כלכלת העולם בשנים הבאות.

הדורות המבוגרים (בייבי־בומרס ודור ה-X) נחשבים לשמרנים יותר, בזבזנים פחות ונוטים להישאר במקום עבודתם שנים רבות. בבגרותם הם גם נהפכו לממלכתיים יותר - מאמינים במוסדות השלטון, במוסדות פיננסיים ובתפישות המסורתיות לגבי דמוקרטיה וכלכלה.

הדור הצעיר מתנהג אחרת, גם בגלל חוסר ניסיון, אך לא רק. השליפה של כרטיס האשראי מהירה בהרבה. לא נדיר במיוחד, למשל, להיתקל בצעירים שמעדיפים ביקור בחו"ל פעם־פעמיים בשנה במקום להפנות את הכסף לחסכונות לטווח ארוך. תרבות הצריכה בולטת גם בתחומים אחרים, או כפי שבני הזוג הסוציולוגים תמר ועוז אלמוג הגדירו זאת בספרם "דור ה-Y בישראל": "זהו הדור הראשון שגדל בחברת שפע, עם תפישה הדוניסטית שאומרת, 'חיים בשביל ליהנות, ונהנים בעיקר באמצעות קניות ובילויים'".

להבדיל מהדורות התעסוקתיים הקודמים, בני הדור הזה אינם מוכנים לוותר על חיי משפחה לטובת קידום בעבודה, הביטחון התעסוקתי לא מדורג אצלם במקום גבוה, ואינם רוצים לקחת אחריות בעבודה אם הדבר ידרוש מהם להשקיע בכך מאמץ רב.
על פי מחקר שפורסם בניו יורק טיימס, אמריקאים שנולדו בשנות ה-80 עוזבים בגיל מאוחר את בית הוריהם, שליש מהם עוברים דירה בכל שנה ו־40% מהם חוזרים לבית ההורים לפחות פעם אחת. כמו כן הם עוברים בממוצע שבע עבודות עד גיל 30, כשני שלישים חיים עם בן זוג בלי להתחתן, ואלו שבוחרים להתחתן עושים זאת מאוחר מאי פעם. על פי מחקרים אחרים, אחד המאפינים העיקריים של הדור הוא עיסוק עצמי מוגבר, הגובל לעתים בנרקיסיזם.

עמרי זרחוביץ'

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה